DIENSTEN
COMMUNICATIE & PR
Goede content is belangrijk voor de verspreiding van een verhaal, wat weer zorgt voor naamsbekendheid en uiteindelijk in (meer) sales.
Een juiste communicatie is essentieel voor naamsbekendheid en om een boodschap onder de aandacht te brengen van een doelgroep. Met behulp van advies en ondersteuning in branding en Public Relations help ik een onderneming op weg naar een goede communicatie.
Na een eerste kennismaking en briefing kom ik terug met een persoonlijk plan van aanpak. Ook voor een kleiner onderdeel van een communicatietraject geef ik graag advies en/of ondersteuning. Voor een goed eindresultaat doorloop ik graag de volgende stappen:
1. STORYTELLING
Alle communicatie en promotie van een (nieuw) product, dienst of onderneming, begint met een goed verhaal. Waar sta je voor, hoe wil je de doelgroep bereiken en wat is je boodschap. Ik begin met het opstellen van een hoofdboodschap. Dit bevat naast de missie en visie van de onderneming, ook antwoord op de vragen wie, wat, hoe en waarom. Deze onderdelen, onderbouwd met bewijspunten, vormen het verhaal, de kernboodschap en de elevator pitch. Dit alles is de kern van elke communicatie-uiting die consistentie waarborgt.
2. STRATEGIE & PLANNING
Als het verhaal duidelijk is, moeten de doelstellingen worden behaald met een passende merk-, PR- en mediastrategie. Ik maak hier graag een plan voor met passende en originele, creatieve of juist strategische activiteiten om de doelgroep te bereiken. Een goede planning en budget mogen hierbij niet ontbreken.
3. UITVOERING
Na het opstellen van het plan, kan ik helpen met de implementatie. Dit kan inhouden:
- Projectmanagement bij onder andere persevents
- Mediabenadering & opbouwen medianetwerk
- Productintroducties
- Advies voor inzet en invulling van social media
- Tekstschrijven: websites, persberichten en nieuwsbrieven
CRISIS EN ISSUE MANAGEMENT
Natuurlijk gaat iedereen er het liefst vanuit dat alles goed gaat. Helaas kan er ook wel eens iets mis gaan in de communicatie. Het helpt snel, transparant en adequaat te reageren in tijden van een crisis. Daarnaast is rust en overzicht houden dan van het allergrootste belang.
Ik heb ervaring in de communicatie tijdens een crisissituatie, in het begeleiden hiervan en bedrijven voor te bereiden. Een goed crisisplan kan voorkomen dat een crisis een drama wordt. In een dergelijk plan wordt uiteengezet waar wel en waar niet op moet worden gereageerd, hoe er moet worden gereageerd, hoe te antwoorden op vragen van media en wie deze taak het beste op zich kan nemen.
Tekstschrijven
Naast Communicatie en PR verzorg ik ook geregeld teksten voor opdrachtgevers. Naast persberichten en social mediateksten kunnen dit ook blogs of nieuwsartikelen zijn.